IndyCar

Kenny Bräck

IndyCar Series är en smått legendarisk serie som har sin hemvist i USA. För oss svenskar är den mest intressant med tanke på att Kenny Bräck är en av de framgångsrika förare som har kört IndyCar.

För racing i tiden

IndyCar är i sanning en serie som följer med sin tid. Man nöjer sig inte bara med att ha en snygg och informativ hemsida på nätet, indycar.com. Nej, bland det senaste är att man numera kan följa denna serie via såväl Facebook som Twitter. Alla innehavare av teknologiskt bling-bling som Iphone och dylika apparater har sedan lång tid tillbaka kunnat hänga med i IndyCar-cirkusens alla turer via telefonen. Den inbitne bloggfantasten kan också få sitt lystmäte genom den blogg som finns att läsa på den officiella hemsidan. ”För racingen i tiden”, verkar vara en slogan som passar IndyCar som hand i handske. Indycar.com är för övrigt fullmatad med alla matnyttiga ingredienser som varje racingfantast kan önska sig.

Racingsäsong

Racingsäsongen för IndyCar sträcker sig mellan mars och oktober. Serien anses i expertkretsar vara en av de viktigaste i världen och den är för övrigt sanktionerad av Indy Racing League. I USA, landet där denna serie såg dagens ljus för första gången, körs den på både ovalbanor och vanliga reguljära racingbanor.

Historia

I början av 1990-talet var CART den officiella serien, en slags lillebror till Formel 1-serien. 1994 bestämde sig Tony George för att starta en egen serie för racingbilar, som skulle bli ett billigare och mindre teknologiskt alternativ till CART-serien. Tony George var inte vilken glad liten amatör som helst. Han visste vad han pratade om, Tony George var nämligen president för Indianapolis Motor Speedway. Vi snackar alltså om världens näst äldsta ännu existerande tävlingsbana för motorsport. Dess publika kapacitet på 250 000 (!) åskådare gör den dessutom till den absolut största idrottsarenan i världen, alla kategorier.

Tony George började sitt reformerande arbete med att rycka Indianapolis 500-serien ur klorna på CART och plantera denna i sin nya serie. Indianapolis 500 ingår numera som en av deltävlingarna i IndyCar Series. I seriens ringa begynnelse hette den helt enkelt bara Indy Racing League och förde en relativt undanskymd tillvaro i skuggan av CART.

Det gick som sagt ganska trögt i början att lansera den nya serien. Det var svårt att locka över förare och de enda någorlunda namnkunniga förare som körde för Tony Georges nya skapelse var ett gäng gamla veteraner som CART hade tröttnat på. Sex år av sorger, bedrövelser och massivt elände senare lossnade det äntligen i och med att biltillverkaren och racingstallet Penske meddelade att man ämnade ansluta till den nya serien. Nu riktades spotlighten äntligen mot serien och följden blev att det ena kända racingstallet efter det andra följde Penskes exempel och började tävla i serien. Snart var serien den ledande inom amerikansk motorsport.

2008 var konkurrenten Champ Car på väg att gå i konkurs. Ledningen för IndyCar såg sin chans och köpte över serien till sig. Detta resulterade i att endast en serie av klass fanns kvar i USA. Detta steg sågs som ytterst nödvändigt för att racingen över huvudtaget skulle kunna överleva. Det har nämligen varit lite si och så med intresset för formelbilsracing bland publiken i USA och många har skyllt denna brist på intresse på det faktum att IndyCar har bidragit till en splittring inom sporten.

Man har dock lyckats få vinden att vända och publikintresset att öka genom insatser av stjärnor som den kvinnliga föraren Danica Patrick, som ställt upp på bikinibilder i Sports Illustrated, och Helio Castroneves som vann Dancing with the stars, USA:s motsvarighet till TV4:s fredagsnöje Let´s Dance, 2007. Därefter har publiktillströmningen varit stadigt ökande hela tiden.

För svensk del är IndyCar mest intressant med anledning av att den svenske föraren Kenny Bräck med stor framgång tävlade i serien under flera år i slutet av sin aktiva förarkarriär.